10 LUCRURI PE CARE UN COPIL CU AUTISM

10 LUCRURI PE CARE UN COPIL CU AUTISM

 10 LUCRURI PE CARE UN COPIL CU#AUTISM#
 DORESTE SA LE STII DESPE EL INAINTE SA-l CUNOSTI

1.Eu sunt un copil
Autismul meu este parte din ceea ce sunt dar nu tot,  din cine sunt. Sunt o persoană cu gânduri, sentimente, preferințe, idei, talente, și vise.  Esti gras (supraponderal), miop (porti ochelari) ? Sunt lucrurile  pe care le văd prima dată când ne întâlnim, dar tu esti mai mult decât atat nu-i așa? Ca adult, ai control asupra modului care te defineste. Daca doresti să izolăm o caracteristică, poti face asta cunoscut. Ca si copil, eu sunt încă in formare.  Dar nici tu, nici eu, încă nu știm de ce as putea fi capabil. Dacă te gândești la mine ca la un singur lucru, te paste pericolul de a avea  o așteptare care se poate realizata in mică masura la un moment dat.

2.Simțurile mele nu sunt sincronizat
Acest lucru înseamnă că simturile obișnuite, sunetele, mirosurile, gusturile, și atingerile pot sa treaca neobservate sau chiar pot fi de-a dreptul dureroase pentru mine. Mediul, de multe ori mi se pare ostil. S-ar putea să apar retras sau dezinteresat, nu stiu ce inseamna pentru tine, dar eu încerc doar să ma apar. De exemplu a intra intr-un magazin alimentar poate fi chinuitor pentru mine. Pot fi supersensibil la zgomote, un singur sunet poate sa-mi provoace dureri ca si cum zeci de oameni ar tipa la mine o data. Aceeasi durere ma incearca si daca aud o muzica  cu multi decibeli, un stranut sau un tusit strident, zgomotul unei rasnite de cafea sau al unei masini de tocat, planset de copii, scartaitul unei usi sau al unui carucior. Cand apare o lumina puternica, spațiul pare sa se miste, lumina pare sa se miste si tot ce vad este distorsionat.  Există prea multe elemente pentru mine să ma pot concentra (creierul meu se comporta ca si cum as fi intr-un tunel). Toate acestea afectează modul în care mă simt și nu pot intelege unde sunt.

3. Distincția între nu vreau (eu nu stiu sa aleg ) și nu pot (eu nu sunt în stare să ma joc
Atunci cand incerci sa comunici cu mine si nu reactionez, nu inseamna ca nu vreau sa ascult instructiuni, inseamna ca adesea nu le pot înțelege. Când ma chemi din cealaltă parte a camerei eu nu inteleg ca vorbesti cu mine. În schimb daca imi spui -vino la mine, pentru a primi atenție mea și vorbesti cu cuvite simple: -da mana, vino la masa, asta pot intelege. Adica felul in care imi spui, ma ajuta sa inteleg ce vrei sa imi comunici.

4.Eu inteleg doar lucrurile concrete. Interpretez limbajul literalmente
Ma poti face sa fiu extrem de confuz daca spui: „alergi ca un cal” când ceea ce vrei să spui este, „Nu mai fugi ” sau uite si turma asta, cand vezi un grup, iar eu ma astept sa vad chiar o turma de oi. Expresii, jocuri de cuvinte, nuanțe, concluzii, metafore, aluzii și sarcasm nu pot fi intelese de mintea mea si ma fac sa ma simt tare confuz, iar uneori imi pot chiar provoca crize.

5.Asculta toate căile prin care incerc sa-ti comunic
Este greu pentru mine să-ți spun de ce am nevoie, atunci când nu am un mod de a descrie ceea ce simt. S-ar putea sa-mi fie foame, sa fiu frustrat, speriat, sau confuz dar cum nu pot rosti aceste cuvinte, fi atent si la limbajul trupului meu (retragere,agitație sau alte semne) care-ți spun ca ceva nu este în regulă. Cand nu pot vorbi, pot memora  toate mesajele din jurul meu si le pot rosti pur si simplu cand voi incepe sa vorbesc. Ele pot proveni din cărți, televiziune, sau discursul diverselor persoane din jurul meu. Nu stiu de ce le rostesc, stiu doar ca s-au prins de mine ca un carlig.

6. Imaginea ma ajuta sa inteleg lumea. Sunt orientat spre vizual
Arată-mi cum să fac ceva, mai degrabă decât sa-mi spui. Și să fii pregătit, să-mi arati de multe ori. Mintea mea nu poate procesa usor informatia ta! Repeta mult cu mine ce vrei sa stiu, asta mă ajută să învaț.  Suporturile  vizuale  ma ajută sa inteleg ce vrei, ce am de facut. Cu ele ma orinetez, inteleg ce urmeaza, ma ajuta sa-ti satisfac asteptarile.
Vreau să văd ceva-ul pe care vrei sa-l invat! Cuvintele sunt ca un abur pentru mine. Se evapora într-o clipă, înainte ca ele sa capete un  sens pentru mine.
Nu am abilități de prelucrare instantanee. Instrucțiunile si informațiile, prezentami-le vizual si lasa-le sa stea in fața mea atâta timp cât am nevoie. Daca le parasesc, lasa-le acolo, ai rabdare, ma voi intoarce la ele mai tarziu.  Daca nu se intampla asa, ma cuprinde frustrarea. Sunt multe informatii si asteptari iar eu ma simt neputincios ca nu pot face nimic.

7. Sunt focusat sa construiesc pe ceea ce pot face, mai degrabă decât ceea  nu pot face .
Ca orice persoană, nu pot învăța într-un mediu în care traiesc în mod constant. Am nevoie de mai multe alternative pentru orice fixare a ceea ce invat. Daca sunt sigur că tot ce voi primi sunt critici, indiferent de cât de „constructiv”  crezi tu că ești nu voi face progres. Uita-te dupa punctele mele forte și le vei găsi.  Intotdeauna sunt mai multe moduri de a face lucrurile corect !

8. Ajuta-mă cu interacțiunile sociale.
Pot arata ca si cum nu vreau sa ma ​​joac cu ceilalti copii de pe terenul de joacă, doar ca eu pur și simplu nu știu cum să încep o conversație sau cum sa ader la jocul lor. Învață-mă cum să interactionez cu ceilalti copii. Încurajeaza-i si pe ei să mă accepte in jocurile lor. As fi încântat să fiu inclus in grupul lor. Eu pot fi cel mai bun in activități de jocuri structurate care au începutul și fârșitul clar. Nu știu insa sa citeasc expresiile faciale, limbajul corpului, sau emoțiile altora. Ajuta-ma sa inteleg de ce te incrunti sau ce inseamna cand ridici tonul.

9. Identifica ce-mi declanseaza crizele
Crizele sunt mult mai oribile pentru mine  decât sunt pentru tine. Ele apar pentru că unul sau mai multe din simțurile mele au intrat în suprasarcină, sau pentru că ai trecut peste limita abilitatilor mele sociale. Dacă iti poti da seama de ce apar crizele mele, ele pot fi prevenite. Amintiți-vă că tot ceea ce fac este o formă de comunicare.
Aceasta iti spune, atunci când cuvintele mele nu o pot face, ca am reacționat la ceea ce se întâmplă în jurul meu.
Comportamentul meu poate avea o cauza fizica:  alergiile alimentare, sensibilitățile,
probleme de somn si gastro-intestinale. Toate problemele pot afecta comportamentul meu. Uită-te dupa semne, pentru că eu nu pot fi în măsură să-ti spun despre aceste lucruri.

10. Iubeste-ma neconditionat!
Intelege-ma nu ma condamna in mod constant. Nu am ales  sa am autism. Fără sprijinul tau, șansele mele de a ajunge independent cu succes sunt minime.
Cu sprijinul tau  posibilitățile sunt mai ample decât ai putea crede!
De trei cuvinte avem nevoie amandoi  pentru a trăi: Răbdare,Răbdare, Răbdare!
Incearca sa vezi AUTUSMUL meu, mai degraba ca o abilitate diferita decât ca un handicap!
Mă bazez pe tine. Tot ceea ce as  putea deveni nu se poate întâmpla fara tine.
Fii avocatul meu, fii ghidul meu, iubeste-ma  pentru ceea ce sunt, și vom vedea cum pot merge mai departe!