CUM SIMTE EMOȚIILE COPILUL CU AUTISM?

CUM SIMTE EMOȚIILE COPILUL CU AUTISM?

CUM SIMTE EMOȚIILE COPILUL CU AUTISM?

Autismul este asociat cu dificultăți emoționale, cum ar fi recunoașterea emoțiilor unei alte persoane. Deși această trăsătură este aproape universal acceptată ca făcând parte din simptomtologa autismului, există foarte puține dovezi științifice care să susțină această noțiune. Foarte des auzim în jurul nostru expresia: persoanele cu autism sunt indivizi cărora le lipsește cu desăvârșire empatia și nu pot înțelege emoțiile! Aceast lucru este partial adevărat întrucât multe persoane cu autism nu-și manifestă emoțiile. Mai corect spus, persoanele cu autism nu-și manifestă emoțiile în moduri comune, așa cum noi ceilalti, nonautiștii le mainfestăm, ei le mainfestă diferit într-o cheie pe care noi n-o putem recunoaște. Cert este că expresia: în general persoanelor cu autism le lipseste empatia, nu pot recunoaște sentimentele este greșită.
Mulți dintre autiști trăiesc uneori empatia în mod tipic sau chiar excesiv. Veti putea întalni persoane autiste care să descrie în detaliu reactiile empatice, față de o persoană apropiată, resimțită și detaliată în amănunte. Trebuie însă să avem înțelegere pentru persoanele cu autism întrucât lor le este extrem de dificil să fie empatici. Dacă pentru noi este natural să fim empatici pentru un autism emoțiile si empatia sunt extrem de dificile. Cauza lipsei de înțelegere a emoțiilor nu este autismul ci o altă afecțiune numită alexitimie. Aproximativ 10% din populația lumii și 50% din persoanele cu autism au această alexitimie. Această tulburare nu se întâlnește doar la persoanele cu autism ci si la persoanele cu tulburări alimentare, depresie, abuz de substanțe, schizofrenie și multe alte afecțiuni psihiatrice și neurologice. Dacă unele persoane cu autism recunoasc emoțiile si răspund la emoțiile celor din jur și altele nu, unele persoane cu autism au un nivel ridicat de emotivitate/empatie și altele mai slab, asta explică de fapt care este gradul de afectare alexitimică asociat cu autismul. Tot alexitimia este responsabilă și de intensitatea gradului durerii la unele persoane cu autism. Este obsevabil cum unele persoane cu autism au un prag al durerii ridicat(deși se lovește grav nu plânge sau doar scâncește), ei bine alexitimici sunt mai sensibili la acest capitol(plâng foarte ușor).
O altă disfunctie emoțional comportamentală este recunoașterea sau lipsa recunoașterii emoțiilor faciale.
Recunoașterea și decodificarea unei emoții faciale depinde în parte de informațiile transmise oral si vizual. Persoanele cu autism au dificultăți ale menținerii contactului vizual ceea ce contribuie la dificultatea lor de a detecta emoțiile celor din jur.
Înțelegerea emoțiilor proprii și a a modului corect de exprimarea ale acestora, decodificarea corectă a emoțiilor celor din jur sunt exrem de importante când vorbim de integrarea socială a copilului cu autism. Adesea copiii cu autism pot jigni pe cineva fără să știe că fac asta sau pot fi ei ținta ironiilor/glumelor tocmai pentru că ei nu citesc și nu interpretează cheile emoționale faciale. Pentru copiii cu autism care nu înțeleg/decofifică emoțiile este extrem de important să implemntăm in cadrul programului de inetrvenție si o mapă cu minitehnici, de reguli emoțional sociale(atât ca mimimică ci si ca gestică sau tonalități ale vocii) care să-i ajute să navigheze prin viață și să se piardă în mulțime fără a mai părea ciudați. Chiar dacă nu simt empatia datorită alexitimiei dar învață în regim academic să citescă si să reactioneze corect la emoțiile celorlalți ei vor reuși astfel să se piardă printre copiii tipici și vor fi integrați. Este de recomandat ca în cadrul programelor de dezvoltare emoțională să deschideti câte o carte pentru fiecare emoție principală(frica, bucuria, uimirea, dezgustul, dispreţul şi tristeţea, furia). În fiecare carte adaugați contexte si reacții la emoțiile respective în contexte si citiți cu copilul zilnic aceste cărți sau dacă poate citi faceți un obicei din a le citi zilnic. Lăsați cărțile deschise/neterminate(cu foi albe pe care să mai adăugați momente cu care se poate confrunta copilul si nu au fost achizitionate).
Un alt punt al emoțiilor persoanelor cu autism este modul în care gesttionaează aceste emoții atunci când le recunosc. Este posibil să întâlnim copii cu autism care ne spun ,,esti trist,, dar el râde, asta înseamnă că acel copil are și alexitimie și este nevoie să-l învățăm ce trebuie să-mi spună când mă vede trist si ce mă deranjează pe mine, de ce sunt tristă. Prin exemplificare permanentă copiii cu autism la un moment dat vor face legătura și vor reactiona corect. Concluzionând persoanele cu autism pot sau nu pot răspunde emoțional în functie de prezența sau absența tulburării alexitimice asociate cu autismul.
Si persoanele cu profiluri Asperger au sentimente, deși pot avea dificultăți în a le identifica și a le discuta. De fapt, multe sentimente – cum ar fi frica, furia și bucuria – par a fi trăite mai intens de cei cu Asperger decât de oamenii obișnuiți. În plus, unii indivizi Asperger raportează că interiorizează profund sentimentele altora, astfel încât dacă altcineva este supărat, ei înșiși vor deveni rapid supărați. Acest lucru pare să fie mai frecvent la cei cu profiluri Asperger decât la populația tipică. Este posibil ca persoanele cu Asperger să nu-și arate sentimentele în același mod sau în aceeași măsură ca și cele care nu au. Ele pot manifesta sentimente mai puțin exterioare sau expresia feței lor să fie nepotrivită cu ceea ce simte individul în interior(desi e trist are o fata care nu ne arată asta, sau care nu exprimă nimic).
Și în cazul autismului ca și în cazul Asperger s-a constatat că persoanele au empatie dar sunt deficitari la capitolul morală, mai exact ei simt că nu ti-e bine dar nu le pasă de ce simți tu. Cei cu Asperger s-ar putea să nu fie recunoscuți pentru calitățile lor empatice, datorită variației modurilor în care empatia este simțită și exprimată. Unii oameni simt o empatie profundă, dar nu comunică în exterior aceste sentimente prin expresii faciale sau limbaj așa cum o fac omenii în general. După multe ore de terapie unii autiști ajung la empatie prin procese intelectuale, folosind logica și raționamentul pentru a ajunge la sentimente.
Este extrem de important să ne asigurăm că până la înțelegerea corectă a emoțiilor, contextelor emoționale și a răspunsului emoțional și comportamental, copilul nostru trăiește într-un mediu sigur. Altfel , el poate fi foarte ușor ținta ironiilor, glumelor facute pe seama lui și la care din păcate poate râde și el alături de ceilalți; pote fi etichetat și marginalizat sau poate deveni un pericol pentru el și pentru ceilalți dacă dublează acest comportmanent cu elemente teribiliste a căror consecință nu o poate anticipa.

Fragmnet din carte în lucru:
FERESTRE CATRE AUTISM Psih Sanda Gligu

www.autismartaadhd.ro

#emotiiautism #empatieinautism #compasiuneautism #moralaautism #terapiiautism #autism

Este posibil ca imaginea să conţină: 1 persoană, text care spune „CUM SIMTE EMOȚIILE COPILUL AUTIST? ARLTA ADHD www.autismartaadhd.ro”

Distribuie postarea