Semne si simptome ADHD

ADHD sau Tulburarea Hiperchinetica cu deficit de atentie este o tulburare care afecteaza comportamentul pe trei arii de dezvoltare psihologica: atentie; impulsivitate; hiperactivitate. In functie de durata ;intensitatea si felul in care simptomele apar ele dau caracteristica diagnosticului.

Cele trei arii si disfunctionalitatile lor:

  1. DEFICITUL ATENTIONAL(INATENTIA)

Este caracterizat de faptul ca sarcinile pe care le are copilul sunt finalizate foasrte rapid sau nu sunt duse la bun sfarsit.Acest lucru poate fi observat adesea acasa unde de regula se manifesta in mod frecvent dasr si la scoala si in mediul extern si se manifesta in general in activitati care  necesita efort intellectual.  Problemele apar in general in cazul in care activitatile nu sunt alese dupa bunul plac al copilului ci sunt impuse.  Copii oscileaza frecvent de la o activitate la alta, isi pierd foarte repede interesul  fata de activitate indifferent de natura acesteia si se dedic foarte repede altei activitati. Munca lor este foarte des dezordonata si duce spre superficialitate datorita nerabdarii de schimbare. Daca aceste caracteristici ale atentiei sunt extreme de discordante raportate la grupa de varsta si nivelul inteligentei copilului atunci constituie un motiv clar de ingrijorare.

Concentrate acestea pot fi definite astfel:

  • Esueaza aeea in a da atentie cuvenita, face adese greseli pin neglijenta

  • E usor distas de stimuli irelevanti

  • Uita adesea lucruri legate de activitatile cotidiene

  • Pierde adesea lucruri

  • Evita/are aversiune sa depuna efort de atentie sustinuta

  • Nu reuseste sa aiba o atentie sustinuta in timpul lectiilor

  • Nu are rabdare sa termine sarcinile

  • Nu aude cand I se adreseaza cineva

  • Are mari dificultati in organizarea sarcinilor

  1. IMPULSIVITATEA

Impulsivitatea se manifesta sub forma unei nerabdari accentusate, dificultate in a aastepta si  a amana o nevoie sau o actiune brusca si fara premeditare. Aceasta se traduce astfe; copii raspund inainte de a fi terminate formularea devinitiva a intrebarii, intrerup adesea si deranjeaza pe altii provocand probleme in grupul de copii. Nu doar intreruperea, si deranjarea sunt semene clare ci chiar si luarea unor jucarii, obiecte , ating lucruri pe care n-ar trenui sa le atinga provonda adesea si accidente(obiecte rasturnate, ciocnirea cu alti copii, atingerea unor obiecte incinse sau ascutite) si dezvolta adesea un interes fata de activitati cu potential periculos, netinadn seama de posibilele consecinte.

Aceste simptome pot fi concentrate in:

  • Raspunde neintrebat

  • Este nerabdator

  • Ii intrerupe sau deranjeaza pe ceilalti

  • Nu isi asteapta randul la joc

 

  1. HIPEARA CTIVITATE, IMPULSIVITATE

Hiperactivitatea este o activitate motorie dezorganizata, neregulata si exploziva, o neliniste excesiva care apare mai ales in situatiile in care copilul trebuie sa stea relative linistit. Acest model de activitate motorize pare a nu fi influientat de mediul social cum ar putea fi o anume cerinta adresata copilului. Pentru o evaluare corecta se recomanda a tine cont de faptul ca activitatea trebuie sa aiba o mica intensitate punandu-l in opozieitie cu ceilalti copii de varsta lui si cu acelsasi nivel de inteligenta. De regula aceasta componenta devine evidenta in situatii organizate si structurate care trebuie sa solicite mai mult capacitatea de control a comportamentului.

Semne simptomatologice concentrate:

  • Cel putin 3 din criterii au persistat mai mult de 6 luni

  • Se foieste mereu, da din maini si din picioare

  • Se catara, topaie, alearga in momente in care ar trebui sa stea linistit

  • Se ridica adesea nu poate sta pre amult pe scaun

  • Cand I se cere sa stea cuminte el alearga

  • Ii este greu sa se joace in liniste

  • Vorbeste mereu, neintrebat