Terapie ABA

Ce este analiza comportamentului aplicat?

Analiza Comportamentului Aplicat (ABA) este o terapie bazată pe știința învățării și a comportamentului.

 

Analiza comportamentului ne ajută să înțelegem:

  • Cum funcționează comportamentul
  • Modul în care comportamentul este afectat de mediu
  • Cum are loc procesul învățării

Terapia ABA ne ajută să înțelegem  modul în care comportamentul funcționează în diverse situații. Scopul este de a crește numărul comportamentelor  care  sunt corecte /funcționale și de a reduce comportamentele care sunt dăunătoare sau afectează calitatea vieții și procesul învățării.

Programele de terapie ABA pot ajuta la :

  • Sporirea abilităților de comunicare și limbaj
  • Îmbunătățirea calității atenției, concentrarii, abilităților  sociale, memoria și adaptibilitatea
  • Reducerea  comportamentelor  problematice

Metodele de analiză a comportamentului au fost folosite și studiate zeci de ani. Ei au ajutat multe tipuri de cursanți să dobândească abilități diferite:  de la stiluri de viață mai sănătoase la învățarea unei limbi noi. Ca logevitate se cunoaște că terapeuții au folosit ABA pentru a ajuta copiii cu autism și tulburări de dezvoltare conexe încă din anii ’60.

Cum funcționează terapia ABA?

  1. Analiza comportamentului aplicat implică multe tehnici de înțelegere și schimbare a comportamentului. ABA este un tratament flexibil:  poate fi adaptat pentru a satisface nevoile fiecărei persoane
  2. Locul desfășurării terapiei: in cadru special amenajat(cabinet, centru);acasă; la grădiniță/școală și /sau în comunitate
  3. Învață abilități utile în viața de zi cu zi
  4. Poate fi aplicată ca stil de predare a abilităților individual sau în  grup
Abordarea pozitivă

Abordarea pozitivă este una dintre principalele strategii utilizate în ABA.

Atunci când un comportament este urmat de ceva care este valorizat (o recompensă), o persoană are mai multe șanse să repete acel comportament.  În timp, acest lucru încurajează schimbarea pozitivă a comportamentului ca ulterior  să putem diminuna până la a  elimina recompensa și comportamentul să se manifeste pur și simplu.

În primul rând, terapeutul identifică un comportament obiectiv/disfuncțional. De fiecare dată când persoana folosește cu succes comportamentul sau abilitatea, obține o recompensă. Recompensa este semnificativă(ceva ce-i face plăcere) pentru individ – exemplu:  aliment; laudele, o jucărie sau o carte, vizionarea unui videoclip, accesul la locul de joacă sau la altă locație și multe altele.

Recompensele pozitive încurajează persoana să continue să folosească noul comportament/cel funcțional. În timp, acest lucru duce la schimbarea semnificativă a comportamentului persoanei.

ACC -Antecedent, comportament, consecință

Înțelegerea antecedentelor (ce se întâmplă înainte de apariția unui comportament) și a consecințelor (ceea ce se întâmplă după comportament) este o altă parte importantă a oricărui program ABA.

Următorii trei pași – „ AB-C-urile ” – ne ajută să învățăm și să înțelegem comportamentul:

  1. Un antecedent : acesta este ceea ce apare chiar înainte de comportamentul țintă. Poate fi verbal, cum ar fi o comandă sau o solicitare. Poate fi, de asemenea, fizic, o jucărie sau obiect, sau o lumină, sunet sau altceva din  mediu. Un antecedent poate veni din mediul înconjurător, de la o altă persoană sau poate fi intern (cum ar fi un gând sau un sentiment).
  2. Un comportament rezultat : acesta este răspunsul persoanei sau lipsa de răspuns la antecedent. Poate fi o acțiune, un răspuns verbal sau orice altceva.
  3. consecință : aceasta este ceea ce vine direct după comportament. Poate include întărirea pozitivă a comportamentului dorit sau nicio reacție pentru răspunsuri incorecte / necorespunzătoare.

ABA in autism-autismul este abordat din prisma comportamentelor observabile manifestate de persoană și acestea  sunt imparțite în două categorii:

Comportamente care apar în exces: Comportamente care apar foarte rar (deficite):
–       Comportamente stereotipe;–       Comportamente auto/hetero-agresive;

–       Obsesii;

–       Tantrums.

–       Limbaj;–       Abilitați sociale;

–       Abilitați de joc;

–       Abilitați academice;

–       Abilitați de autoservire.

 

Privind AB-C-urile putem  înțelege:

  1. De ce se  întâmplă un comportament
  2. Consecințele  diferite – cât de mult ar putea influenta comportamentul , scade probabilitatea ca acesta să se repete

Cu o practică constanta și consecventă, persoana va putea înlocui comportamentul necorespunzător cu unul corespunzător/util.  Acesta este un mod mai ușor pentru ca o persoană  să obțină ceea ce are nevoie!

Ce implică un program ABA?

Programele ABA bune pentru autism nu sunt „unice ” și  se potrivesc/aplică fiecarei persoane.  ABA nu trebuie privită ca un set de burghie.  Mai degrabă, fiecare program este conceput  pentru a răspunde nevoilor fiecărei persoane, pentru a se plia pe nivelul de dezvoltare psihologică în toate ariile de dezvoltare.

Scopul oricărui program ABA este de a ajuta fiecare persoană să dobândeasca/corecteze abilități care să îl ajute să devină mai independent și să aibă succes atât pe termen scurt, cât și pe termen lung.

Evaluarea și planificarea continuă

Un analist de comportamentamental concepe și supraveghează direct programul de intervenție conceput. Personalizează programul ABA în funcție de abilitățile, nevoile, interesele, preferințele și situația familiei fiecărei persoane.

Coordonatorul  va începe prin a face o evaluare detaliată a abilităților și preferințelor fiecărei persoane. Ei vor folosi acest lucru pentru a scrie obiective specifice de tratament. Pot fi incluse și obiectivele și preferințele familiei.

Obiectivele de tratament sunt scrise în funcție de vârsta și nivelul de capacitate al persoanei cu TSA. Obiectivele pot include multe domenii de abilități diferite, cum ar fi:

  • Comunicare și limbaj
  • Abilitati sociale
  • Îngrijire de sine (cum ar fi duș și toaletă)
  • Joacă și timp liber
  • Abilitati motorii
  • Abilități de învățare și academice

Planul de instruire descompune fiecare dintre aceste abilități în pași mici și concreți. Terapeutul învață fiecare pas unul câte unul, de la simplu (de exemplu, imitarea onomatopeelor) până la mai complexe (de ex., initierea sau susținerea uni dialog).

Coordonatorul  și terapeuții măsoară si contabilizează progresul colectând date la fiecare sedință de terapie. Datele îi ajută să monitorizeze progresul persoanei în direcția obiectivelor în mod continuu.

Coordonatrul se întâlnește în mod regulat cu membrii familiei și terapeuii persoanei  examinează, analizează  informațiile despre nivelul de progres inregistrat sau nu  ca obiective propuse pe fiecare palier de dezvoltare psihologica. Coordonatorul  planifică ulterior  în avans și să ajustează  planurile și obiectivele de predare în funcție de graficul evolutiv.

ABA Tehnici și filosofie

Instructorul folosește o varietate de proceduri ABA. Unele sunt regizate de instructor, iar altele sunt direcționate de persoana cu autism.

Părinții, membrii familiei și îngrijitorii primesc instruire, astfel încât să poată susține practica de învățare și îndemânare pe parcursul zilei.

Persoana cu autism va avea multe oportunități de a învăța și exersa abilități în fiecare zi. Acest lucru se poate întâmpla atât în ​​situații planificate, cât și în cele naturale.

Persoana primește o abundență de întărire pozitivă pentru a demonstra abilități utile și comportamente adecvate social. Accentul este pus pe interacțiuni sociale pozitive și învățarea noțiunilor intr-o stare emoțională echilibrată.

Persoana nu primește întărire pentru comportamentele care  împiedică procesul de învățare.

ABA este eficientă pentru persoanele de la  copii până la adulți!

Cine oferă servicii ABA?

Un analist comportamental  oferă servicii de terapie ABA.  Programele de terapie ABA implică, de asemenea, terapeuți sau tehnicieni de comportament. Ei lucrează direct cu copiii și adulții cu autism pentru a exersa abilități și pentru a atinge obiectivele planului individual.

Care este dovada că ABA funcționează?

ABA este considerat un tratament de bune practici bazat pe dovezi. 

„Bazat pe dovezi” înseamnă că ABA a trecut teste științifice privind utilitatea, calitatea și eficacitatea sa. Terapia ABA include multe tehnici diferite. Toate aceste tehnici se concentrează pe antecedente (ceea ce se întâmplă înainte de apariția unui comportament) și pe consecințe (ceea ce se întâmplă după comportament). Aceste studii arată câștiguri în funcționarea intelectuală, dezvoltarea limbajului, abilitățile de viață și funcționarea socială. La adulții cu autism  deși sunt mai puțini în număr studiile au arătat beneficii similare.

ABA este decontată prin asigurările de sănătate?

In Romania nu este decontată înca terapia ABA, in curând este posibil ca și ABA și celelalte forne de recuperare terapeutica a persoanelor cu Autism să poată fi parțial decontate de către serviciile de sănătate naționale.

Unde găsesc servicii ABA?

Poți  începe urmând  pașii:

  1. Vorbiți cu medicul psihiatru curant despre dorința de a face terapie ABA.
  2. Programați o evaluare psihocomportamentală  la un psiholog specilaizat pe persoane cu TSA. Psihologul în urma evaluarii complexe vă poate consilia  dacă și cât este de potrivită  pentru copilul dvs.  ABA.
  3. Contactați managerul de caz din cadrul DGASPC-ului în a cărei rază sunteți și întrebați unde vă puteți adresa pentru acest tip de esrviciu de recuperare
  4. Contactați un centru de recuperare/reabilitare persoane cu autism
  5. Programați o întâlnire cu reprezentații centrului și în urma analizei de echipă luați decizia

Ce ar trebui să stiu?

Este important să găsești un furnizor ABA și terapeuți cu experiență care să se plieze pe copil și  familia dvs. Primul pas și cel fără de care nu poți avea beneficii pe achizitii este ca terapeuții să stabilească o relație bună cu copilul tău. Dacă copilul tău se simte în siguranță  cu terapeuții săi și se bucură să petreacă timp cu ei, terapia va avea mai mult succes !

ABA poate fincționa combinată cu alte forme de recuperare?

ABA nu este unica formă de recuperare si poate să nu acopere toate disfuncționalitățile specifice autismului. Ea poate fi combinată în funcție de nevoie și disponibilitatea copilului cu alte forme de recuperare terapeutica: terapie logopedică, Kinetoterapie, ludoterapie, terapie ocupaționala, arrterapie etc. Important este ca multitudinea de terapii să nu epuizeze fizic și emoțional persoana și fiecare formă de recuperare să aducă beneficii.