Blog

Copilul meu #ADHD si mana stanga?

Dupa ce face primii  copilul începe să dezvăluie principale  caracteristici ale personalităţii. Tot in acesta perioadă de formare va începe să arate o preferinţă pentru folosirea mâinii drepte sau stângi. Dacă este sângaci, atunci el face parte din cei 10 % din oamenii lumii care folosesc in principal mana stanga.
Pana in jurul varstei de 3-4 ani copilul poate folosi natural ambele maini, deci inainte de aceasta varsta nu este indicat sa incadram copilul in categoria dreptacilor sau stangacilor.
Cum stiu ca este stangaci?
·        Foloseşte mâna stângă atunci când mănâncă/bea sau scrie/coloreaza
·        Manuieste obiectele/jucariile cu mana stanga
·        Foloseşte piciorul stâng când se joaca cu mingea
·        Când ii ceri sa stea intr-un picior el stă in piciorul stâng

Ce trebuie sa stiu/fac?
Stângacii gândesc diferit de dreptaci. Partea stângă a creierului, care controlează mâna dreaptă, controlează vorbirea, scrierea, logica, matematica şi celelalte ştiinţe exacte. Partea dreaptă a creierului responsabila cu  controlul mainii stângi, este responsabilă pentru abilităţile muzicale, artă, percepţii şi emoţii. Emisfera dreaptă este cea responsabilă cu lucrurile abstracte,cu ideile măreţe şi percepţiile. Partea stângă gândeşte în linii drepte. Creierul stângacilor este mult mai flexibil .
Copiii cu deficit de atenție / tulburare de hiperactivitate (ADHD) nu au doar probleme de control al  atentiei si comportamentul lor, ei au dificultăți si in controlul mișcările.
Copii cu ADHD prezintă dificultăți in coordonarea și controlul motor, și de multe ori au dificultati cu efectuarea unui număr de sarcini care implica abilitati motorii, cum ar fi scrisul  de mână. Acest lucru se datoeaza faptului ca la copii ADHD miscarile in oglinda sunt mult mai prezente decat la restul copiilor(daca ii ceri unui astfel de copil sa-si atinga cu degetl mare degetul mic de la mana dreapta vei observa tendinta acelorasi miscari la mana stanga). Acest lucru se datoreaza  faptului ca *sistemul de franare* in zona din creier  responsabil de controlul motric nu este eficient. Cu cat simptomele deficit comportamentale sunt mai mari cu atat lipsa controlulului motric este mai mare.
Nu trebuie incercat sub nicio formă să-l “corectezi” copilul stangaci,  să îl obligi să folosească mâna dreaptă în locul celei stânci. Aceasta corectie îl va împiedica să evolueze normal şi se va  transforma într-un copil neîndemânatic. Copiii îşi doresc să se integreze iar faptul că este stângaci ar putea să îl facă să se simtă inferior.  Pentru a nu-i  accentua negativ diferenta este nevoie sa i se reaminteasca cat de special este!
Dati-i exemple de oameni care au reusit in viata, cariera la cel mai inalt nivel. Istoria artelor este picurata destul de des la varf de oameni stangaci.
Leonardo da Vinci. Despre acest titan al culturii, se spune ca era ambidextru, adica putea lucra cu oricare din maini. Este insa clar ca lucra cu mana stanga.

Albert Einstein, intemeietorul teoriei relativitatii. Si despre el a circulat legenda ca ar fi fost ambidextru, dar documentele contemporanilor nu confirma decat faptul ca folosea mana stanga.

Charlie Chaplin, marele actor al filmului mut. Faptul ca se folosea de mana stanga este vizibil chiar in filmele sale, dar adesea spectatorului i se pare ca asta tine de clovneriile, cu care ne-a obisnuit.

Barack Obama, presedintele Statelor Unite.

Citeste mai mult

Despre Autism

 

De curand, s-a descoperit ca semnele de autism ar putea fi prezente inca de la nastere. Dr. Harvey J. Kliman de la Facultatea de Medicina Yale face parte din echipa de cercetatori care au facut o descoperire potential revolutionara. Intr-un studiu preliminar, el si colegii sai au constatat ca placentele copiilor, care cativa ani mai tarziu au fost diagnosticati cu autism, sunt fizic diferite de cele de copii tipici. Studiul a cuprins placentele a 13 copii cu tulburari din spectrul autismului (ASD), si s-a descoperit ca placentele copiilor cu ASD aveau de trei ori mai multe sanse de a avea anomalii, numite “incluziuni.”

Dr. Kliman, un specialist in studiul placentelor, explica faptul ca “… placenta este parte a fatului …. Ei sunt la fel, facuti din acelasi material… Cand te uiti la placenta, este ca o fereastra spre copil. Atunci cand ne uitam la placente, spune Kliman, ne uitam la simetrie. Este dificil a crea simetrie, putem spune cand ceva se potriveste perfect, atunci cand este simetric. Placenta este ca un copac. Atunci cand genele sunt anormale, te duc cu gandul la modele anormale de crestere a placentei. Atunci cand o placenta nu a crescut in mod normal, se observa ceea ce este anormal in modul in care se pliaza placenta, straturile de celule. Ceea ce credem noi ca se intampla, creierul fiind un tesut complex, este ca orice este anormal in placenta este probabil anormal si in creier, si cand ceva este in neregula cu modul in care creierul este configurat, se poate vedea acelasi lucru, atat in placenta, cat si in creier”. Studiul Yale este doar un inceput al unor studii suplimentare si vor fi necesare inca altele pentru a confirma definitiv concluziile sale, dar in mod cert este un punct important de plecare in diagnosticarea timpurie a autismului. Cu toate acestea, exista doua rezultate potential semnificative. Ambele vor fi de mare interes pentru parinti, precum si pentru medici si terapeuti.

In primul rand, aceasta constatare ar putea raspunde o data pentru totdeauna la intrebarea “Cand incepe autismul?”. Din partea dr. Kliman nu exista dubii: “Cauza este genetica; se intampla cand sperma ajunge ou, in primul trimestru, apoi, nu inseamna ca nu exista probleme in continuare, creierul cu autism devine foarte mare la 4 ani (si pot sa nu existe alte probleme). In al doilea rand, constatarea ar putea deschide calea spre diagnosticarea precoce a autismului, iar rezultatul si beneficiul pe care copiii l-ar putea primi ar fi de o mare valoare, acela de interventie timpurie. Iata in ce termeni s-a adresat dr. Kliman intr-un “mesaj pentru parinti”: “In cazul in care copilul dumneavoastra s-a nascut cu aceasta anomalie a placentei, pentru validare as sugera sa se consulte cat mai devreme un expert in autism, pentru a se realiza in acest sens o diagnosticare si interventie timpurie.”

Surse:

1. “Incluziunile placentare trophoblaste din spectrul tulburarilor de autism” George M. Anderson, Andrea Jacobs-      Stannard, Chawarska Katarzyna, Fred R. Volkmar, si Harvey J. Kliman biologice Psihiatrie, iulie 2006.

2. “Pentru ca diagnosticarea precoce a autismului poate fi in placenta”, Yale University Press, 26 iunie 2008.

Interviu telefonic cu dr. Harvey Kliman, 24 iunie 2006.

Citeste mai mult

10 LUCRURI PE CARE UN COPIL CU AUTISM

 10 LUCRURI PE CARE UN COPIL CU#AUTISM#
 DORESTE SA LE STII DESPE EL INAINTE SA-l CUNOSTI

1.Eu sunt un copil
Autismul meu este parte din ceea ce sunt dar nu tot,  din cine sunt. Sunt o persoană cu gânduri, sentimente, preferințe, idei, talente, și vise.  Esti gras (supraponderal), miop (porti ochelari) ? Sunt lucrurile  pe care le văd prima dată când ne întâlnim, dar tu esti mai mult decât atat nu-i așa? Ca adult, ai control asupra modului care te defineste. Daca doresti să izolăm o caracteristică, poti face asta cunoscut. Ca si copil, eu sunt încă in formare.  Dar nici tu, nici eu, încă nu știm de ce as putea fi capabil. Dacă te gândești la mine ca la un singur lucru, te paste pericolul de a avea  o așteptare care se poate realizata in mică masura la un moment dat.

2.Simțurile mele nu sunt sincronizat
Acest lucru înseamnă că simturile obișnuite, sunetele, mirosurile, gusturile, și atingerile pot sa treaca neobservate sau chiar pot fi de-a dreptul dureroase pentru mine. Mediul, de multe ori mi se pare ostil. S-ar putea să apar retras sau dezinteresat, nu stiu ce inseamna pentru tine, dar eu încerc doar să ma apar. De exemplu a intra intr-un magazin alimentar poate fi chinuitor pentru mine. Pot fi supersensibil la zgomote, un singur sunet poate sa-mi provoace dureri ca si cum zeci de oameni ar tipa la mine o data. Aceeasi durere ma incearca si daca aud o muzica  cu multi decibeli, un stranut sau un tusit strident, zgomotul unei rasnite de cafea sau al unei masini de tocat, planset de copii, scartaitul unei usi sau al unui carucior. Cand apare o lumina puternica, spațiul pare sa se miste, lumina pare sa se miste si tot ce vad este distorsionat.  Există prea multe elemente pentru mine să ma pot concentra (creierul meu se comporta ca si cum as fi intr-un tunel). Toate acestea afectează modul în care mă simt și nu pot intelege unde sunt.

3. Distincția între nu vreau (eu nu stiu sa aleg ) și nu pot (eu nu sunt în stare să ma joc
Atunci cand incerci sa comunici cu mine si nu reactionez, nu inseamna ca nu vreau sa ascult instructiuni, inseamna ca adesea nu le pot înțelege. Când ma chemi din cealaltă parte a camerei eu nu inteleg ca vorbesti cu mine. În schimb daca imi spui -vino la mine, pentru a primi atenție mea și vorbesti cu cuvite simple: -da mana, vino la masa, asta pot intelege. Adica felul in care imi spui, ma ajuta sa inteleg ce vrei sa imi comunici.

4.Eu inteleg doar lucrurile concrete. Interpretez limbajul literalmente
Ma poti face sa fiu extrem de confuz daca spui: „alergi ca un cal” când ceea ce vrei să spui este, „Nu mai fugi ” sau uite si turma asta, cand vezi un grup, iar eu ma astept sa vad chiar o turma de oi. Expresii, jocuri de cuvinte, nuanțe, concluzii, metafore, aluzii și sarcasm nu pot fi intelese de mintea mea si ma fac sa ma simt tare confuz, iar uneori imi pot chiar provoca crize.

5.Asculta toate căile prin care incerc sa-ti comunic
Este greu pentru mine să-ți spun de ce am nevoie, atunci când nu am un mod de a descrie ceea ce simt. S-ar putea sa-mi fie foame, sa fiu frustrat, speriat, sau confuz dar cum nu pot rosti aceste cuvinte, fi atent si la limbajul trupului meu (retragere,agitație sau alte semne) care-ți spun ca ceva nu este în regulă. Cand nu pot vorbi, pot memora  toate mesajele din jurul meu si le pot rosti pur si simplu cand voi incepe sa vorbesc. Ele pot proveni din cărți, televiziune, sau discursul diverselor persoane din jurul meu. Nu stiu de ce le rostesc, stiu doar ca s-au prins de mine ca un carlig.

6. Imaginea ma ajuta sa inteleg lumea. Sunt orientat spre vizual
Arată-mi cum să fac ceva, mai degrabă decât sa-mi spui. Și să fii pregătit, să-mi arati de multe ori. Mintea mea nu poate procesa usor informatia ta! Repeta mult cu mine ce vrei sa stiu, asta mă ajută să învaț.  Suporturile  vizuale  ma ajută sa inteleg ce vrei, ce am de facut. Cu ele ma orinetez, inteleg ce urmeaza, ma ajuta sa-ti satisfac asteptarile.
Vreau să văd ceva-ul pe care vrei sa-l invat! Cuvintele sunt ca un abur pentru mine. Se evapora într-o clipă, înainte ca ele sa capete un  sens pentru mine.
Nu am abilități de prelucrare instantanee. Instrucțiunile si informațiile, prezentami-le vizual si lasa-le sa stea in fața mea atâta timp cât am nevoie. Daca le parasesc, lasa-le acolo, ai rabdare, ma voi intoarce la ele mai tarziu.  Daca nu se intampla asa, ma cuprinde frustrarea. Sunt multe informatii si asteptari iar eu ma simt neputincios ca nu pot face nimic.

7. Sunt focusat sa construiesc pe ceea ce pot face, mai degrabă decât ceea  nu pot face .
Ca orice persoană, nu pot învăța într-un mediu în care traiesc în mod constant. Am nevoie de mai multe alternative pentru orice fixare a ceea ce invat. Daca sunt sigur că tot ce voi primi sunt critici, indiferent de cât de „constructiv”  crezi tu că ești nu voi face progres. Uita-te dupa punctele mele forte și le vei găsi.  Intotdeauna sunt mai multe moduri de a face lucrurile corect !

8. Ajuta-mă cu interacțiunile sociale.
Pot arata ca si cum nu vreau sa ma ​​joac cu ceilalti copii de pe terenul de joacă, doar ca eu pur și simplu nu știu cum să încep o conversație sau cum sa ader la jocul lor. Învață-mă cum să interactionez cu ceilalti copii. Încurajeaza-i si pe ei să mă accepte in jocurile lor. As fi încântat să fiu inclus in grupul lor. Eu pot fi cel mai bun in activități de jocuri structurate care au începutul și fârșitul clar. Nu știu insa sa citeasc expresiile faciale, limbajul corpului, sau emoțiile altora. Ajuta-ma sa inteleg de ce te incrunti sau ce inseamna cand ridici tonul.

9. Identifica ce-mi declanseaza crizele
Crizele sunt mult mai oribile pentru mine  decât sunt pentru tine. Ele apar pentru că unul sau mai multe din simțurile mele au intrat în suprasarcină, sau pentru că ai trecut peste limita abilitatilor mele sociale. Dacă iti poti da seama de ce apar crizele mele, ele pot fi prevenite. Amintiți-vă că tot ceea ce fac este o formă de comunicare.
Aceasta iti spune, atunci când cuvintele mele nu o pot face, ca am reacționat la ceea ce se întâmplă în jurul meu.
Comportamentul meu poate avea o cauza fizica:  alergiile alimentare, sensibilitățile,
probleme de somn si gastro-intestinale. Toate problemele pot afecta comportamentul meu. Uită-te dupa semne, pentru că eu nu pot fi în măsură să-ti spun despre aceste lucruri.

10. Iubeste-ma neconditionat!
Intelege-ma nu ma condamna in mod constant. Nu am ales  sa am autism. Fără sprijinul tau, șansele mele de a ajunge independent cu succes sunt minime.
Cu sprijinul tau  posibilitățile sunt mai ample decât ai putea crede!
De trei cuvinte avem nevoie amandoi  pentru a trăi: Răbdare,Răbdare, Răbdare!
Incearca sa vezi AUTUSMUL meu, mai degraba ca o abilitate diferita decât ca un handicap!
Mă bazez pe tine. Tot ceea ce as  putea deveni nu se poate întâmpla fara tine.
Fii avocatul meu, fii ghidul meu, iubeste-ma  pentru ceea ce sunt, și vom vedea cum pot merge mai departe!

Citeste mai mult

Pentru tine PUTIN, pentru mine DESTIN!

 CE RAMANE DIN NOI?  

NU RAMANE DECAT CEEA CE DAM ALTORA!

 

Tu ai cunoscut un copil autist? Daca nu, din pacate se poate ca in curand sa afli ca cineva cunoscut sau drag tie a nascut un copil autist. La fiecare 7 minute, in Romania se naste un copil cu autism.

Noi, copiii cu autism, nu avem nici o sansa sa ducem o viata normala fara ajutorul tau! Suntem confuzi, pentru ca nu ne putem recunoaste numele, parintii, nu putem spune ca doare ne ceva, pentru ca nu stim cum se numeste partea aceea a corpului care ne deranjeaza, iar joaca deocamdata nu poate insemna mai mult decat inchisul / deschisul usilor sau luminilor, precum si insiratul obiectelor.

Acest proiect ne ajuta sa descoperim lumea de dinafara noastra, cu ajutorul parteneriatelor intre ARTAADHD si a companiilor de ingrijire care au acceptat sa ofere o sansa la o viata mai buna noua, copiilor diagnosticati cu Autism si ADHD tratati in Centrele de Recuperare, prin plasarea la receptii sau la casierii a cutiilor de donatie ARTAADHD.

Distributia fondurilor obtinute prin Proiectul: ,, Pentru tine PUTIN, pentru mine DESTIN!” :

 

  • Cazuri Sociale 2%: In 2013, Asociatia noastra a sustinut 2 cazuri medicale si sociale grave. Marco si Sara sunt 2 copii pentru care Asociatia a organizat evenimente de anvergura prin intermediul carora am reusit sa oferim acestor copii gratuit terapiile, mesele dar si medicatia necesara pentru o lunga perioada de timp.
  • Tabere de copii cu autism 2%: In 2013, Asociatia noastra a organizat 2 tabere in care copiii cu autism au mers la Sinaia, dar si la Busteni, 3 zile in care ei au socializat alaturi de alti copii cu handicap intr-un mediu controlat, oferind astfel si parintilor de copii cu autism si alte dizabilitati o pauza, atat de necesara dupa multi ani de ingrijirea in care nu au putut sa se ​​desparta de copilul cu nevoi atat de speciale.
  • Materialele ABA 10%: Materialele pentru terapia specifica copiilor cu autism sunt extraordinar de scumpe, unele seturi complete ajungand chiar la 800 de euro, iar pentru un numar de peste 50 de copii pe care ii tratam zilnic in centrele noastre, materialele ABA sunt o investitie necesara constant.
  • Diagnosticare in gradinite 10%: In Bucuresti sunt introdusi in terapii aproximativ 300 de copii cu autism, in conditiile in care oficial, au fost diagnosticati peste 6000, ARTAADHD o pornit o campanie desfasurata anual, de diagnosticare si indrumare catre terapii, in foarte multe gradinite din Bucuresti.
  • Instruire cadre didactice 10%: Anual, ARTAADHD sustine o campanie de instruire a cadrelor didactice din institutii publice, prin care invatam un educator / profesor cum sa poata tine la clasa un copil cu disfunctii psihice, in asa fel incat restul clasei sa nu fie afectat, iar copilul cu dizabilitate sa poata fi de asemenea beneficiar al actului de invatamant public.
  • Mentenanta Sedii  2%: ARTAADHD are in administrare 2 sedii mari, in care trateaza lunar peste 50 de copii cu disfunctii psihice. Cele doua sedii care sustin aceasta activitate au costuri fixe lunare, precum: chirie, utilitati, curatenie, iar costurile deseori depasesc 7000 de lei.
  • Salarii angajati si colaboratori 10% ARTAADHD: Sunt 11 terapeuri angajati si voluntari, dar si colaboratori pe domeniul fundraising, care sunt remunerati conform serviciilor prestate, iar aceste costuri lunare depasesc 10 000 de lei.

Pentru a ne sustine proiectul si a deveni partener ARTAADHD prin campania ,,Pentru tine PUTIN, pentru mine DESTIN!”, pentru a accepta sa plasezi la receptia / casieria bussiness-ului tau o cutie de donatii, te rugam trimite intentia de colaborare la adresa de e-mail: fundraising@autism-artaadhd.org.

Citeste mai mult