Daca esti părinte de copil cu autism te-ai intalnit foarte des cu crize la schimbarea unei rutine indiferent care ar fi aceea(trecerea de la o actvitate la alta, de la un traseu la altul, de la o haina la alta etc) și te-ai intrebat:
DE CE FACE AȘA COPILUL CU AUTISM?
La copiii cu autism modul în care funcționeaza creierul este diferit față de un copil cu dezvoltare neurotipica. Creierul unui copil cu autism este mai puțin flexibil decat alte creiere. Când copilul cu autism este fixat pe ceva plăcut capătă un soi de rigiditate comportamentală și îi este dificil să fie flexibil pentru a permite să apară sarcini sau informații noi. Are nevoie de timp și de multe încercări pentru a trece la un subiect nou. O astfel de schimbare majoră este desigur începerea grădiniței/școlii.
Pregătirea pentru integrarea în grădiniță/ școală
Iată câteva idei pe care un părinte le-ar putea folosi pentru a ajuta copilul să se pregătească pentru integrarea în școală:
Planificați vizite la scoală înainte de incepera scolii și faceți
integrarea copilului in scoala în etape
1. Vizitați grădinița/școala de mai multe ori cu copilul dvs. cu autism înainte de a începe cursurile.
Întâlniți-vă -te cu orice persoană-cheie care va fi implicată în tranziția copilului dvs.(educator, învățător, profesor, îngrijitor etc).
2. Puteti fotografia aceste persoane. Realizați o carte cu aceste fotografii și informații deoarece acest lucru poate ajuta la ameliorarea anxietății copilului.
3. Dacă este posibil aranjați o integrare scolară în etape(mergeți pentru inceput doar 1 ora, apoi cresteti gradual timpul cu cât copiul este mai pregătit)
4. Folosiți suporturi vizuale
Suporturile vizuale pot ajuta copilul să înțeleagă ce se va întâmpla și să consolideze comunicarea verbală. Acestea vor trebui utilizate de mai multe ori, în special dacă schimbarea va avea loc pe o perioadă lungă de timp. Când folosiți suporturi vizuale este important să:
– folosiți un limbaj clar și acordați timp copilului dvs. pentru a prelucra cele spuse de dvs.
-asigurați-vă că afișați rezultate precum etapele unui proces, de exemplu, dacă utilizați un suport vizual pentru a explica o călătorie cu autobuzul la școală, asigurați-vă că utilizați imagini ale întregului proces, inclusiv la sosirea de la școală.
5. Marchează prima zi de școală într-un calendar și încurajează-ți copilul să numere până în ziua respectivă.
Vă dorim succes și o integrare cât mai ușoară!
Psiholog Clinician și Educațional
Sanda Gligu