Redăm zâmbetul copiilor speciali!

Teoria minții în AUTISM

      TEORIA MINȚII și ABILITĂȚI SOCIALE
Autismul, ca multe ale tulburări psihologice are asociat, în primul rând, dificultăți de relationare socială, lipsa reciprocității sociale. ToM(Teoria miinții) a arătat prin cercetări că persoanele cu tulburare din spectrul autist (TSA) au dificultăți profunde în a înțelege mintea altor oameni – emoțiile, sentimentele, credințele și gândurile lor. Deși probabilitate aca două persoae cu autism să prezinte  același grup de trăsături, totuși , există un element pe care îl recunosc ca fiind profund diminuat  toate persoanele cu Autism.  Acest element se numește „teoria minții”.
Ce este teoria minții?
Reprezintă  capacitatea unei persoane de a-și imagina viața interioară a altei persoane. Aceasta include să înțelegi de ce o persooană face ceva, cum s-ar putea simți cineva într-o anumită circumstanță/dacă simte diferit de tine, ce ar putea fi important pentru acea persoană: pe scurt, este capacitatea de a te pune în mintea altei persoane și de a vedea lumea din punctul de vedere al acelei persoane.  Teoria minții înseamnă a putea crea o teorie despre modul în care funcționează mintea altei persoane.

Teoria minții oferă baza pentru empatie , deoarece dacă poți sî te pui  în pielea altcuiva, devii și capabil, prin extensie, să simți orice durere sau încântare pe care o experimentează persoana respectivă. Înțelegi motivația. Obțineți o privire de frici și antipatii. Îl cunoști pe cealalt persoană din interior spre exterior.

Potrivit specialistului în autism Simon Baron-Cohen, persoanele autism/ sindrom Asperger care  au de obicei acces întârziat sau nu au acces la acest fenomen de comunicare umană  au și o problemă care se numește orbire mentală. Deoarece comunicarea interpersonală este de aproximativ 65% nonverbală, puteți observa rapid că neputința de a formula o teorie a minții lasa aceste persoane într-un dezavantaj  în relația cu ceilalți, deoarece comportamentul altor persoane nu are sens pentru ei .

Pentru părinți , acest decalaj poate crea dificultăți atunci când își tratează fiul sau fiica cu autism/Asperger cu același set de așteptări interpersonale cu care își tratează ceilalți copii și își asumă intactă teoria capacităților minții. Acest lucru poate duce la înțelegerea incorectă a comportamentului copilului ca fiind rău în mod intenționat, de exemplu, când, de fapt actiunile lui , s-au fi putut baza pe lipsa de conștientizare.  Cercetările au arătat că există diverse indicii că,  copiii cu autism  înțelege diferit  mentalitatea altora: vorbirea spontană a copiilor conține relativ puține fraze și cuvinte care denotă stări mentale; cei care trec testele de bază ale teoriei minții pot avea în continuare probleme în interpretarea vorbirii nonliterare, cum ar fi sarcasmul; iar copiii cu autism sunt mai puțin predispuși decât colegii lor non-autisti să atribuie emoții adecvate perechilor de personaje  animate care joacă o scenă.

Un test comun folosit la copiii suspectați de autism se numește testul Sally și Anne :

Sally are un coș. Anne are o cutie. Sally are o biluță. Ea pune marmura în coșul ei. Sally iese la plimbare. Anne scoate biluța din coș și o pune în cutie. Acum Sally se întoarce. Vrea să se joace cu biluța ei. Unde va căuta Sally biluța?

Majoritatea copiilor vor răspunde că Sally se va uita în coșul ei, pentru că acolo l-a pus și acolo se așteaptă să fie când se întoarce de la plimbare. Baron-Cohen a descoperit că doar 20% dintre copiii cu autism au putut să răspundă corect. Peste 80% au răspuns că Sally s-ar uita în cutie, pentru că acolo este bila.

Acest test este adesea folosit   pentru a demonstra teoria deficitelor mentale la copiii cu TSA/sindrom Asperger. Ei cred că Sally își va căuta bila în cutie pentru că știu că acolo este. Ei sunt incapabili să se pună în mintea lui Sally pentru a înțelege că din perspectiva ei, bila ar trebui să fie exact acolo unde a lăsat-o: în coșul ei. Vă puteți imagina cât de imprevizibilă și irațională trebuie să pară lumea unui copil a cărui logică este negata în acest fel? Aceasta este lumea unui copil cu autism/sindromul Asperger.

Abordând Teoria Minții (ToM) cu copiii  îi putem ajuta  să construiască punți spre înțelegerea comportamentului celorlalți, astfel încât să ajungă să anticipeze că propria lor viziune logică asupra lumii s-ar putea să nu se aplice în toate circumstanțele. Acesta este unul dintre scopurile principale ale terapiei cu acești copii. Este o încercare de a-i ajuta să experimenteze lumea ca un loc mai sigur decât pare atunci când perspectiva lor logică este în mod constant zdrobită de experiențe care nu se aliniază cu ea.

Vă  așteptăm în Centrele de Recuperare ARTAADHD pentru a ajuta copiul dvs să inteleagă perspectiva diferită a celorlalti si astfel să poata relationa corect cu ei fară a mai fi etichetat/marginalizat!

Relatii si inscrieri Grup de dezvoltare Teoria Mintii si Relationare socială whatsapp 0723361199; office@autismartaadhd.ro

#autsm #asperger #theoryofmindautism #terapiiautism #copiispeciali #grupdedezvoltareautism #centruautism

Shopping Cart