MOTRICITATEA FINĂ și PLASTILINA Motricitatea fină este una din provocările cu care se confruntă zilnic copiii cu tulburare de spectru autist (TSA) alături de alte provocări din domeniile interacțiunii sociale și implicării cu ceilalți, comunicării, procesării senzoriale, dificultăților cognitive și abilităților de planificare. Întârzierile motorii fine si/sau gosiere sunt parte a simptomatologiei autismului. Dincolo de programele de kinetoterapie, masaj sau alte tipuri de terapii alternative de recuperare motrică este recomandat ca terapeutul copilului dvs cu ajutorul terapiilor ocupaționale îl poate ajuta pe copil să îmbunătățească aceste întârzieri motorii. Terapeuții ocupaționali sunt instruiți pentru a determina dacă o întârziere a abilităților motorii fine se datorează planificării motorii, posturii și tonului redus, abilităților de integrare vizuală a motorului sau dificultăților de procesare senzorială. Este important ca terapeutul să ofere intervenție pentru a aborda abilitățile motorii fine ale copilului prin activități care vizează aceste domenii de abilități deoarece aceste domenii influențează scrierea de mână, precum și alte activități pentru care folosim abilitățile motorii fine zilnic, inclusiv sarcini de îmbrăcare, îngrijire personală și îngrijire și abilități de hrănire. Terapeuții ocupaționali vă pot ajuta copilul să atingă obiective în timpul ședințelor de terapie, dar există activități și strategii specifice care pot fi realizate acasă pentru a ajuta la dezvoltarea și consolidarea capacității motorii fine a copilului dumneavoastră iar una din aceste ativități este modelarea cu plastilină. Simplu, ușor si plăcut putem să ne jucăm controlat cu copilul nostru construind în același timp o motricitate fină bună.
Fiecare copil special are nevoie si de aceste programe dar pentru copii speciali ele sunt obligatorii. Aceste programe fac parte din planul de recuperare al centrelor ARTAADHD iar rezultatele sunt vizibile îmbunătățind calitatea vieții copiilor noștri atât în familie cât și în mediile școlare și sociale, acolo unde ei au nevoi să-ți folosească abilitățile motrice în diverse activități.
Iată câteva idei care va ajuta copilul dvs să dezvolte motricitatea fină acasă cu copilul dvs special:
- Joaca cu plastilina
Joaca cu plastilina sau aluatul sunt adesea folosite ca parte a componentei grele de muncă a unei diete senzoriale. De asemenea, pot ajuta la îmbunătățirea abilităților motorii fine ale unui copil. Încurajați-l pe copil să strângă, să se întindă, să ciupească și să rostogolească „șerpi” sau „viermi” cu aluatul pe masă sau în propriile maâini dezvoltând astfel si coordonarea celor două membre deseori deficitară. Puteți chiar să faceți copilul să încerce să taie aluatul de joc cu foarfece sau un cuțit de jucărie și dezvoltai astfel si functionalitatea obiectului respectiv.
- Artterapia- pictura și colajele
Diferitele tipuri de pictură vă pot ajuta să consolidați coordonarea mâinii-ochi a copilului dumneavoastră și dexteritatea manuală. Pictura cu degetele le oferă copiilor posibilitatea de a-și folosi mâinile – și de a se dezordina. Pictarea cu o pensulă îi ajută pe copii să învețe să țină o pensulă și să câștige un control mai mare folosind-o ca instrument. (Seturile de pensuli este recomandat pentru copii speciali să aibă cu număr afișat pe ele pentru a avea o mai bună orientare copilul când le va utiliza fiindu-i poate mai greu să ) Pentru a adăuga un pic de joc senzorial , puteți încerca chiar să pictați amestecând și diverse soluții cu mirosuri.
- Joaca cu bureții
Poate părea banal dar uneori banalitatea ne poate scoate ușor din situații. De exemplu un burete nou, curat, puțină apă și două boluri sunt tot ce aveți nevoie pentru o altă activitate pentru a vă dezvolta abilitățile motorii fine. Umpleți un vas cu apă și lăsați-l pe celălalt gol. Copilul dvs. poate înmuia buretele în apă și apoi poate stoarce buretele în celălalt vas. Este un joc simplu care poate întări mâinile și antebrațele si va dezvolta coordonarea motrică. Dacă tăiați un cub de burete și aveți o tablă mică și niște cretă, puteți face și o activitate de scriere de mână multisenzorială. 4. Cursele cu orez Împărțiți o mână de orez nefiert în două castroane de plastic și aveți la îndemână un castron gol. Dă-i copilului tău o pensetă mică din plastic și ia o pereche pentru tine. Apoi, faceți o cursă pentru a vedea cine poate fi primul care își transferă orezul în castronul gol cu ajutorul pensetelor. Dacă copilul dumneavoastră se luptă deoarece boabele de orez sunt prea mici, poate doriți să începeți cu cereale mai mari(porunb) sau mărgele mari.
- Joaca cu apa
Umpleți o ceașcă plină cu aproximativ un sfert de apă. Dă-i copilului o ceașcă goală și un picurător de ochi sau o seringă curată pentru medicamente. Rugați copilul să încerce să transfere apa dintr-o ceașcă în cealaltă, trăgând apa în picurător sau seringă și apoi aruncând-o sau stropind-o în ceașca goală. Coordonarea motrică si procesarea senzorială vor avea de câștigat. De asemenea, ai putea să-i oferi copilului tău mai multe căni, să adaugi coloranți alimentari în apă și să faceți din acesta un experiment de amestecare a culorilor.
- Grădinăritul și plantatul plantelor
Săparea cu ajutorul unor instumente mici, adaptate și îngrijirea apoi a unei plante, pot părea activități mai potrivite pentru dezvoltarea abilităților motorii grosiere , dar există și părți ale acesteia care necesită un control muscular mai mic.
De exemplu, transferul răsadurilor într-o grădină necesită abilități de coordonare ochi-mână pentru a transporta în siguranță planta mai mică în noua gaură. Copilul dvs. va trebui, de asemenea, să poată apuca o lopățică pentru a săpa și să folosească un clește /pensă atunci când ridică semințe pentru a planta, să modeleze pâmîntul la rădăcina plantei, implicând astfel si senzorialul, depășindu-și astfel limitele iar asta îl va ajuta să dezvolte motricitatea fină și coordonarea motrică.
Dacă nu reușiti să dezvoltati activitățile cu copilul dvs sau după ce le faceți nu observați îmbunătățiri la capacitatea motrică a copilului dvs. înseamnă că afectare este mare sau este nevoie de un alt mod de abordare si aveți nevoie de un specialist care să vă ajute. Specialiștii ASOCIATIA ROMÂNĂ DE TERAPII ÎN AUTISM ȘI ADHD (ARTAADHD) vă stau la dispozitie cu programe individualizate de kinetoterapie si coordonare motrică fină și grosieră pentru copilul dvs.
Relații la tel: 0723361199 sau pe email: office@autismartaadhd.ro
Psih Sanda Gligu
www.autismartaadhd.ro
#motricitatefină #modelareplastilină #motorskills #centruautism #terapiiautism #terapiesenzorială #kinetoterapie
#coordonaremotrică